joi, 30 aprilie 2015

Ce minunatii ascunde oraselul de pe Valea Gurghiului?



Si am ajuns la Gurghiu, pe drumul dinspre Tirgu Mures spre Reghin.  Am facut dreapta la un momentdat  si am luat-o spre drumul ce duce spre Lapusna, pe Valea Gurghiului, locul copilariei mele, unde ne petreceeam minunatele vacante cu cortul, eu si familia mea. De aici din Reghin pana in Gurghiu , doar 14 km .

Drumul este cat de cat  in regula, mai mult decat practicabil, cel putin pana in Gurghiu, iar satele erau parca pregatite pentru venirea primaverii.

Ajunsi in Gurghiu, localitate situata in depresiunea cu aceeasi nume, am parcat si ne-am indreptat spre Liceul Silvic sa vizitam Castelul Rakoczi - Bornemisza, construit in 1773, in forma de "L" cu doua etaje in stil renascentist - baroc. Castelul este format din edificiu propriu -zis al castelului, Capela Rakoczi, turn si parc dendrologic.






"Castelul a fost unul dintre cele mai importante castele regale din Transilvania, ridicat in mai multe etape, istoria sa incepand in secolul XVII, cand principele Gheorghe Rakoczi a construit o cladire cu 1 etaj cu 20 de camere, la poalele muntelui, pentru zilele cand venea la vanatoare. La sfarsitul secolului domeniul intra in posesia trezoreriei si apoi a fost arendat pe 99 ani familiei Bornemisza, care termina constructia castelului, cladirile si capela, folosind materiale de la ruinele cetatii din deal. In anul 1740 au construit Parcul Dendrologic cu specii de arbori autohtoni si exotici. 
La sfarsitul arendei, in 1830, in urma proceselor dintre stat si familia Bornemisza, acestia pierd mosia si au fost despagubiti. In 1880 locul a fost reamenajat si transformat in castel de vanantoare pentru principele Rudolf Josef pana in ziua mortii lui (1893). Castelul primeste functia de scoala cu specializare in silvicultura  / cinegetica, astazi devine Muzeu de vanatoare.  In curtea acestuia exista si o bisericuta romano-catolica, stil baroc ridicata in anii 1730."


Am ramas impresionata de  curatenia din fata palatului, de zona vizibila a acestuia, insa mai putin incantata de partea nevazuta a acestuia, de  ceea ce se ascundea in spatele cladirilor, in gradinile anexe.

Negasind parcul dendrologic, am luat decizia sa plecam , sa nu ne avanturam pe cine stie ce carari, dat faptul ca erau si cativa caini care ne-au cam speriat pe moment, insa domnul de la poarta ne-a explicat ca parcul se gaseste aproximativ in aceeasi curte cu liceul.
Ne-a aratat pe unde sa o luam  si astfel am pasit incantati spre Parcul Dentrologic , printr-un culoar verde si inverzit de tufisuri, cu miros de primavara. Parcul e cu adevarat incantator, cu aproximativ peste 200 de specii, dintre care peste un sfert aduse din strainatate. Printre minunatii copaci se numara:  alunul turcesc, alunul japonez, bradul caucazian, carpenul.




Trecand de acel culoar, am descoperit un adevarat Rai ce  se deschidea printr-un parc cu bancute aflate la umbra copacilor batrani;






- putin mai la indepartare puteai zari foisorul incadrat de alti copaci, parca aflat in protectia acestora;


                                    


- un foisor mai mare aflat din pacate in paragina, unde turistii puteau poposi la umbra si sa serveasca din pachetelele pregatite de acasa;





- un minunat lac pe care plutea o mandra lebada, ca o regina a tinutului si desprinsa dintr-un basm , iar in mijlocul lacului, o mica insulita cu o salcie plangatoare si un foisor unde te puteai relaxa pe o bancuta. Din pacate aici nu ai acces deoarece lacul e ingradit cu un gard.



       










Relaxarea a fost pe cinste, aerul curat fiind la el acasa prin prezenta  muntelui, a capacilor seculari, ciripitului pasarelelor si gratioasa lebada, toate acestea parca te transpuneau in Rai fara sa iti dai seama,  iar lipsa zgomotului urban faceau atmosfera si peisajul perfect. 


Recomand din tot sufletul vizitarea acestui minunat loc. inca neatins de fenomenul urban distrugator si aducator de deseuri.  Chiar daca din punct de vedere al investitiilor nu se vede sa s-ar investi foarte mult, locul este curat, fara gunoaie si alte deseuri  pe care le-ai putea gasi in alte foarte multe locuri , "promovate" deja. Insa parereile sunt impartite, mai ales a celor care viziteaza acest loc in mod constant.

Eu ca simpla turista care pana atunci nu a mai avut contact cu Gurghiul si cu acest parc, pot spune ca efectul a fost unul pozitiv si am vazut mai mult lucrurile bune si mai putin cele pe care le vede un ochi mult mai critic decat al meu.


Surse informare: 
http://www.skytrip.ro/castelul-rakoczi-bornemisza-din-judetul-mures-ob-1005.html
http://www.cesavezi.ro/obiective-turistice/1-cetati-si-castele/484-castelul-bornemisza
http://www.turism-transilvania.ro/location/parcul-dendrologic
piciorul meu calator 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ti-a placut? Ai o parere?